25 lat Eurotunelu

6 maja 1994 roku nastąpiło oficjalne otwarcie przez królową Elżbietę II oraz francuskiego prezydenta Francois Mitterranda tunelu kolejowego pod najwęższą częścią kanału La Manche – cieśniną Kaletańską. Pierwszy przejazd Eurotunelem odbył się miesiąc później. Tunel o długości około 50 kilometrów łączy Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii.

Codziennie przez tunel przeprawia się średnio 60 tysięcy pasażerów, 7.3 tysiąca samochodów, 4.6 tysiąca ciężarówek oraz 140 autokarów. Wbrew nazwie, Eurotunel są to trzy tunele, po jednym w każdym kierunku oraz trzeci, znajdujący się pomiędzy tunel serwisowy, który jest przeznaczony wyłącznie do użytku służb ratowniczych oraz pracowników serwisu. Nie ma w nim torowiska, połączony jest specjalnymi przejściami z pozostałymi dwoma tunelami.

Pociągi, nazywane Shuttle przewożą samochody osobowe, autobusy, motocykle, minibusy, samochody dostawcze, kampery wraz z ich pasażerami oraz z towarami znajdującymi się wewnątrz pojazdów. Podczas trwającego 35 minut przejazdu z terminala do terminala pociągi osiągają prędkość 160 km/h.


Prom Calais - Folkestone k./Dover (Eurotunel)


Pociągi zabierające pasażerów pieszych, Eurostar, kursują na trasie Londyn-Paryż oraz Londyn-Bruksela. Poruszają się one z prędkością 300 km/h, w tunelu zwalniając do 160 km/h.

Budowę tunelu rozpoczęto 1 grudnia 1987 roku po stronie angielskiej. W budowie brało udział 13 tysięcy budowniczych. 1 grudnia 1990 roku, po trzech latach budowy, Graham Fagg i Phillippe Cozette w obecności mediów przebili ostatnią warstwę skał i podali sobie ręce. Koszt budowy wyniósł ponad 4.6 mld funtów (w cenach z 1985 roku), dziś to koszt ok. 12 mld funtów.

Prom Eurotunel

25 lat Eurotunelu










Facebook - dołącz
X - dołącz
Instagram - dołącz

Opublikowano: 30.05.2019

Rezerwacja telefoniczna
Tel.: 570 006 336

Rezerwacja telefoniczna
pn-pt: 8:00-17:00,
so: 9:00-13:00

Rezerwacja biletów promowych / InformacjaTelefon: 570 006 336

Góra